Tarina

Ryhtiliike!

Ryhtiliikkeestä dynamiikkaa kehoon. Jyväskylässä ja Järvenpäässä on innostuttu oman kehon kehittämisestä ja tasapainottamisesta Ryhtiliikkeessä. Ryhtiliikkeen ajattelu perustuu Method Putkistoon, jonka tavoitteena on hyvinvoiva tasapainoinen ja liikkuva keho.

”Ryhtiliike kannustaa aktiivisuuteen ja vastuunottoon omasta hyvinvoinnista. Elina ohjeistaa ja innostaa, ja sen jälkeen kukin tekee harjoitteita omaehtoisesti työn lomassa. ”Ryhtinurkkauksiakin” on pystytetty tiloihin,  jolloin liikkeitä voi tehdä itselleen sopivana ajankohtana.  Sähköpöytätyöskentelyssä Wobbelilla voi tasapainoilla  töitä tehdessä, se venyttää mukavasti pohkeita ja reiden takalinjaa – aineenvaihdunta paranee heti. Olen huomannut, että jos väsyttää tai aivot eivät toimi, työinto löytyy heti kun heittää Wobbelin alle.  Kuulin myös, että työkaveri tasapainoili päivittäin vartin muutaman viikon ja golflyöntikin muuttui erilaiseksi, rennommaksi.”  Johanna Ronkainen

Method Putkisto -ohjaaja Elina Pihlajamäki, mistä Ryhtiliikkeessä on kyse?

– Siitä, että hyvällä ryhdillä on luultua enemmän terveysvaikutuksia. Hyvässä ryhdissä keho linjautuu oikein, hengittäminen on helppoa ja lihakset pääsevät tekemään töitä hyvässä yhteistyössä.

– Se miten olemme ja liikumme niin työssä kuin arjessa vaikuttaa toimintakykyymme, vireystilaamme ja mm. palautumismekanismeihin. Haluamme tarjota ihmisille yksinkertaisia harjoitteita, joilla pysäyttää ryhtieroosio työpäivän aikana. Tavoitteena on heittää selkä- ja niskakivut historiaan ja voida työpäivän jälkeen jopa paremmin kuin töihin tullessa.

Kenelle suosittelet Ryhtiliikettä?

– En keksi ketään, joka tästä ei hyötyisi. Harjoitteet vaikuttavat ryhdin paranemisen kautta myös mm. ruuansulatukseen, ravinnon imeytymiseen ja imunestekiertoon. Paremmassa ryhdissä myös muut lajit sujuvat optimaalisemmin. Samat luontaiset liikeketjut toistuvat lajista huolimatta. Muun muassa kävellessä on hyvä harjoittaa selkärankaa vapauttavaa rintarangan kiertoa. Yksi aikaamme kuvaava seikka on, että rintaranka on monilla täysin liikkumaton kehon osa. Ryhtiliikkeestä hyötyvät niin istuma-, seisoma- kuin matkatyötäkin tekevät.

Mistä on tosimiehet tehty? Valmetin Ryhtiliikkeestä! Telahuollon karpaasit hakivat uusia ulottuvuuksia työhyvinvointiinsa. Nämä modernit tukkijätkät löysivät heti tietoisemman, tarkemman ja dynaamiikkaa ryhtiinsä palauttavan harjoittelun mahdollisuudet.
Kuva Jyväskylästä.

 

 

 

 

”Hei me tasapainoillaan – keho ja mieli kiittävät! Näin helpolla ja kivalla tavalla tasapaino ja ryhti paranee, ajatus juoksee vikkelämmin sekä töitä tehdään entistä virkeämpinä.” Kuva Järvenpäästä.

Rohkeasti uutta tapaa harjoittamaan

Olet ohjannut ryhmiä Jyväskylässä varaosissa ja telahuollossa, sekä Järvenpäässä.  Mitä jäi mieleen näistä tilaisuuksista?

– Ihmisten hämmennys siitä, miten nilkkojen tai selkärangan liikkumattomuus vaikuttaa koko kehoon. Miten perusliikkumisen valmiuksia ylläpitäen keho ryhtyy kuin korjaamaan itse itseään. Toisaalta myös innostus siitä, miten pienin, tarkasti tehdyin harjoituksin voi parantaa työssä jaksamistaan.

– Mieleen jäi myös ihmisten aito into rohkeasti kokeilla uudenlaista tapaa harjoittaa kehoaan. Modernin tukkijätkän Wobbeli on herättänyt myös ajatuksen liikkumisen elämyksellisestä ja ilmaisullisesta puolesta.

”Lämmin kiitos kaikille rohkeasti mukaan hypänneille! Itseäni kiinnostaa tässä harjoittelussa erityisesti kehon ja mielen yhteys. Kun ryhti ja tuntuma omaan kehoon paranee, kehittyykö myös kyky toimia ja ajatella ryhdikkäämmin, vastuullisemmin ja jämäkämmin? Kun aineenvaihdunta paranee ja keho saa dynamisuutta, kenties mieli on joustavampi ja vapaampi. Ajattelen, että dynaaminen, hyvinvoiva keho tukee ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä.”  Johanna Ronkainen

Lähde: juttu on alunperin julkaistu Valmetin henkilökuntalehdessä (Friday, September 28, 2018)
Teksti: Johanna Ronkainen, Kuvat: Elina Pihlajamäki

PS: Elina Pihlajamäki näyttää, kuinka piikkipallon avulla ”tehdään tilaa terveelle järjelle” 😉