Lajit ja kurssit

Starttikurssit | Kasvoklinikka | Kävelyntaito | 30 päivän teho-ohjelma | Huippuliikkuja | Detox-Kevytohjelma | Body Up | MP Laitepilates  | Keskivartalon ihme

Voit lukea tältä sivulta lyhyet Method Putkisto lajikuvaukset ja kuvaukset erikoiskursseistamme: suurin osa studiomme kursseista on Method Putkisto lajeja. Sen lisäksi järjestämme muutamia erikoiskursseja ja yhdistelmiä. Katso kurssikalenteri tästä linkistä. Kysy lisää – kerromme mielellämme!

 

Starttikurssi
Method Putkisto ja MP Pilates

Starttikurssi käy sekä Method Putkiston että MP Pilateksen startiksi. Starttikurssilla opettelemme vahvistamaan sitä mikä on heikkoa, venyttämään sitä mikä on kireää, tunnistamaan sitä mitä emme tunnista. Opit hahmottamaan kehosi vahvuudet ja heikkoudet ja löydät harjoitteita joilla parannat lihastasapainoasi. Harjoitat myös mieltäsi työskentelemään kehosi parhaaksi.

Kurssi toimii myös hyvänä kertauksena perusasioihin – juuri niihin joiden kautta todelliset tulokset syntyvät. Kurssi sopii erityisen hyvin sinulle, joka olet kadottanut liikunnan ilon tai sinulle, joka et liikkumisesta huolimatta ole saavuttanut haluamiasi tuloksia. Kurssilla etsitään selkärangan tuki ja sen vapauttamisen kautta liikkumisen ja kehonhallinnan perusasioita. Kurssi sopii myös sinulle, joka kärsit selkäkivusta tälläkin hetkellä.

Starttikurssin sisältöön ja hintaan kuuluu myös 3 viikkotuntia, joilla jatkat ja kehität ensimmäisten kurssituntien oppeja.

 

Kasvoklinikka

Method Putkisto 3D luonnollisella kasvoklinikalla teemme ylävartalon ja kasvojen lihastasapainoon tähtääviä harjoitteita. Ohjelma antaa keinot, joilla voit vaikuttaa kasvojesi terveyteen ja kauneuteen loppuelämäsi ajan luonnollisesti – sisältä ulospäin.

Opit hallitsemaan alueita, jotka vaikuttavat kasvoihin ja itse asiassa koko kehoon. Tulemme harjoittamaan mm. rintarangan liikkuvuutta, hartiakaaren ja kaularangan hallintaa sekä kasvolihasten tasapainoista käyttöä. Tiesitkö, että leukanivelen tasapainoinen toiminta voi muuttaa koko kehon toiminnan? Kasvoklinikan harjoitteilla voit mm:

  • lievittää niska-hartia jännityksiä
  • vapautua stressipurennasta
  • poistaa niskakyhmyn, kaksoisleuan, ja silmäpussit
  • vahvistaa ihosi kollageenia ja lisätä sen kosteustasapainoa
  • parantaa leuan ja huuliesi muotoa
  • vähentää koko kehon jännitystiloja
  • parantaa ilmaisukykyä ja äänesi kantavuutta
  • voit paremmin ja yksinkertaisesti koet näyttäväsi paremmalta

3D kasvoklinikka -kurssit ovat mielenkiintoinen ja tehokas tapa tutustua kasvoihin. Vaikutukset tunnet jo ensimmäisen harjoituskerran kerran jälkeen. Pysyvien muutosten aikaansaaminen vaatii kuitenkin säännollistä harjoittelua. Tämä onnistuu viikoittaisella kasvoklinikka-tunnilla ja vieden kasvojumppa-harjoitteet päivittäiseksi tavaksi. Harjoitteet soveltuvat kaikenikäisille, niin miehille kuin naisille.

”Tämä kurssi tulisi olla pakollinen jokaiselle päätetyötä tekevälle. Ryhtini kohosi, tinnitus korvasta loppui ja niska- hartiavaivat jäivät historiaan. Harjoitteet ovat jääneet osaksi arkeani.” Leena

”Kun pää on oikeasssa linjassa, kasvot rentoutuvat ja kasvojen lihaksisto muuttuu – koko keho on vapaa.” Marja Putkisto

Kävelyntaito

Sinulle joka haluat saada arkiliikunnasta enemmän irti. Kävelyntaito on turvallinen ja oikein suoritettuna tehokas koko kehon harjoittelumuoto. Method Putkisto Kävelyntaito-tunneilla sauvoja käytetään apuvälineinä. Niillä kevennetään niveliin kohdistuvaa rasitusta ja lisätään selkärangan kiertoliikettä. Miksi et opettelisi kävelemään siten, että voit samalla parantaa lihastasapainoasi, vahvistaa kehosi ydintukea ja parantaa sekä jalkojen, keskivartalon että hartiakaaren linjauksia. Tulokset tunnet huikeina muutoksina ja intona kävellä yhä enemmän!

Kurssi sopii sinulle, joka haluat saada arkiliikunnasta enemmän irti ja päästä mittavampiinkin tuloksiin. Mutta myös sinulle, joka olet jo sauvakävelyä harrastanut mutta et oikein saanut siitä irti lajin lupaamia hyötyjä. Kurssi toteutetaan osittain Harjun upeissa maisemissa ja osittain Studiolla. Mukaasi tarvitset kävelyyn soveltuvat kengät ja kävelysauvat  ja jos sinulla ei sauvoja ole ilmoitathan siitä meille etukäteen.

 

30 päivän teho-ohjelma

Jokaisen lihaksen tulisi olla pidempi kuin luu, jota se tukee tai liikuttaa. Mieti, mitä kehollesi tapahtuu, jos lihaksesi vain lyhenevät ja kiristyvät. Tällöin ne myös heikkenevät ja lopulta estävät sinua liikkumasta.

Tarkkaan laaditun neljä viikkoa kestävän ohjelman myötä tulet huomaamaan, miten paljon pidentyneet lihakset muokkaavat vartalosi ääriviivoja, miten liikkumisesi helpottuu, ryhtisi  kohoaa, olosi kevenee, aineenvaihduntasi paranee ja energiatasosi nousee. Tuhannet ohjelman läpikäyneet ovat kokeneet tämän. Monet heistä haluavat kokea sen joka vuosi, uudestaan ja uudestaan. Harjoittelemme tässä ohjelmassa tehokkaasti  yhdessä 1,5 tuntia kerran viikossa. Sen lisäksi teet harjoitteet kotona 3-5 päivänä viikossa.

”30-vuoden ohjaajaurani aikana en ole nähnyt ihmiskehon muuttuvan, vain kuukauden aikana, kuten tällä ohjelmalla. Ja kuitenkin suurimmat tai tuntuvimmat  muutokset ovat ne, joita emme edes näe. Tämä on todellakin ohjelma jokaiselle!” Elina Pihlajamäki

 

Huippuliikkuja

Kun hallitset selkärankasi liikkeet – sinusta tulee taitava, terve liikkuja. Tämä kurssi on ainutlaatuinen Method Putkisto Huippuliikkuja on ohjelma selkärangan hallintaan. Tulokset voit nähdä parantuneesta ryhdistäsi ja kehosi hallinnasta — kuin myös taidostasi liikkua sulavasti

  • Ohjelman kautta kestävyytesi ja aerobinen kuntosi kohoaa.
  • Opit liikkumaan hyvin, hallitusti, oikein – ja jopa upeasti!
  • Opit hahmottamaan minkä tahansa liikuntasuorituksen moniulotteisessa tilassa, esimerkiksi kävelyssä, mutta myös haastavammissa lajeissa kuten golfissa.

Ohjelma harjoittaa lihasmuistiasi. Harjoitusjakson kesto ja riittävät toistot takaavat, että lihasten oikea aktivoitumisjärjestys muuttuu refleksinomaiseksi. Kahden kuukauden harjpittelun myötä osa tuloksista jää pysyviksi.

Saavutat tuloksia kaikessa harjoittelussa entistä nopeammin. Opit vahvistamaan kehoasi tarkasti, ja harjoitteet osuvat oikeisiin lihasryhmiin. Selkärankasi tukisysteemi vahvistuu parantaen kaikkien lihasten hermotusta ja siten hienomotoriikan hallintaa. Opit mm. hallitsemaan selkärankasi kiertoliikkeet uudella tavalla.

Huippuliikkujaohjelma sopii kaikille, kaikenikäisille liikunnan harrastajille ja ammattilaisille – sinulle, joka rakastat liikuntaa, olet kiinnostunut kehostasi ja liikkeen lainalaisuuksista, olet utelias kehosi mahdollisuuksista, haluat löytää uutta ulottuvuutta pitkään harrastamaasi lajiin, olet jo Method Putkiston tai MP Pilateksen harrastaja — tai pyrit urheilussa eteenpäin, jopa huipulle!

Keskivartalon ihme

Tämä on mainio studiomme erikoiskurssi ja sopii peruskurssiksi niin Method Putkisto kuin MP Pilates viikkotunneille. Oikein tuettu ja toimiva keskivartalo tulisi olla kaiken liikkumisen perusta. Teemakurssilla keskitymme kytkemään keskivartalon lihaksia oikeassa järjestyksessä, optimaalisella intensiteetillä ja hyvässä yhteistyössä. Tavoitteena hyvin tuettu ja liikkuva selkäranka sekä automaattisesti vatsaa litistävä ja sisäelimiä tukeva toiminnallinen vatsakorsetti.

” Väitän, että valtaosa selkä- , niska- ja lonkkavaivoista olisi ennaltaehkäistävissä oikein toimivan keskivartalon myötä.” Elina Pihlajamäki 

 


Detox-Kevytohjelma

Onko sinulla kaiken kiireen ja vaatimusten pyörteissä mahdollisuus pysyä vireänä, säilyttää lihakset kimmoisina, palautua tehokkaammin rasitteista ja voida hyvin? Method Putkisto Detox-Kevytohjelma keventää oloa ja sen helpot vinkit parantavat oloa välittömästi. Vaikka aika olisi kortilla voit pitää lihaksesi kimmoisina, unesi laatusi hyvänä ja olosi virkeänä. Harjoitteet herättävät herkkyytesi ja tuntuman kehoosi, jolloin pystyt tekemään terveytesi kannalta mahdollisimman hyviä valintoja!

Ohjelma sopii yhtä lailla kovasta treenistä, stressaavasta työjaksosta, passivoituneesta elämäntavasta kuin synnytyksestä palautumiseen. Sitä voit käyttää myös vaikkapa työpäivän lomassa virkistävänä taukojumppana. Ensimmäisenä kurssipäivänä saat ohjeet, joilla voit jatkaa ohjelman harjoittamista kotona. Toisella kurssikerralla syvennämme harjoitteita. Kussilla on kaksi 1,5 tunnin mittaista tuntia kahdessa viikossa.

 


Body Up

Kun ryhti on tyyliä ja kehotyöskentely elämys: Method Putkisto Body Up:in tavoitteena on rakentaa ryhdistäsi elävä ja dynaaminen. Se tapahtuu hiomalla ja huoltamalla liikkumisen perusteita.  Body Up parantaa omaa tapaasi olla kehossasi ja se vaikuttaa kykyysi liikkua elämän eri tilanteissa niin arjen askareissa ,työssä kuin treenatessasi. Harjoitteet herättävät kehon jokaisen jäsenen, nivelen ja jänteen toimimaan kehon kokonaisuutta palvellen.

Body Up on tarkkaa työtä – ei sinnepäin touhuamista.  Harjoittelussa opit miten voit vaikuttaa mielesi kautta selkärankaan ja miten esimerkiksi  vain ranteen liike  – tai liikkumattomuus – vaikuttaa keskivartalon lihaksiin. Tämän mielenkiintoisemmaksi liikkumisen hallinta tuskin voi mennä! Tervetuloa rakentamaan ryhtiä ja tyyliä sekä tarkkuutta kehotyöskentelyysi Body Up -kurssille.

”Body Upissa tapa, jolla harjoitteet tehdään poikkeaa kaikesta muusta mitä olen kokeillut. Siinäkin, että jo yksi kurssi voi muuttaa kaiken. Kivut, jäykkyys ja pakonomainen tarve treenata treenaamisen vuoksi jäivät historiaan. Kiitos.” Henna

 

MP Laitepilates

Pilates on saksalais-amerikkalaisen Joseph Pilateksen 1900 alussa kehittämä menetelmä. MP Pilates -on hionut menetelmän tämän päivän liikkujille tarpeisiin hyödyntäen harjoittelussa opetusmetodiaan.

MP Pilates laitetyöskentely on maailmalla kasvava ja erityisesti urheilijoiden  suosima harjoittelumuoto. Harjoitteluhyvä aloittaa kun pohjalla on jo vähintään kausi Pilates- tai Method Putkisto -harjoittelua sekä laitteiden oma MP Pilates laitestarttikurssi.

Laiteryhmissä kierrämme kolmen laitteen harjoitteiden kautta kokonaisvaltaisen ja tarkasti kehoa tasapainottavan treenin. Jousien progressiivinen vastus mukailee kehon liikeratoja ja tukee lihaksen luonnollista tapaa työskennellä. Keho vahvistuu – tasapaino ja ketteryys paranevat, liikeradat monipuolistuvat ja hienosäätö haasteellisissakin liikesuorituksissa paranee yhdessä liikkuvuuden kanssa.

Ryhmät ovat pieniä (maks. 9 hlö) jolloin myös ohjaus on entistä henkilökohtaisempaa. Tuloksia ei tarvitse odotella. Huomaat eron jo ensimmäisen kerran jälkeen.